Zarzuty za sprowadzenie bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu wodnym

Dwóm osobom Prokuratura Rejonowa Gdańsk – Śródmieście w Gdańsku przedstawiła zarzuty w sprawie sprowadzenia bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu wodnym.

Do zdarzenia doszło 25 lipca 2017 roku w Gdańsku na rzece Motławie. W trakcie opuszczania ruchomej kładki dla pieszych przepłynął pod nią statek pasażerski „Danuta”.

Jak ustalono, zarówno kierownik statku, jak i operator kładki, umyślnie naruszyli zasady bezpieczeństwa w ruchu wodnym.

Statek „Danuta” płynął po rzece Motławie w kierunku przystani Zielona Brama. Kierujący statkiem poruszał się ze znacznie przekroczoną dozwoloną  prędkością. Płynął pomimo opuszczania kładki i  zbyt późno podjął manewr hamowania,  wpływając  bezpośrednio pod opuszczane przęsło.

Operator kładki pomimo zbliżania się do niej z nadmierną prędkością statku, kontynuował manewr jej opuszczania, a w sytuacji kolizyjnej zaniechał awaryjnego wstrzymania  manewru.

Obaj podejrzani swoim zachowaniem sprowadzili bezpośrednie niebezpieczeństwo katastrofy w ruchu wodnym, zagrażającej życiu lub zdrowiu osób przebywających na statku i mieniu w wielkich rozmiarach.

Zarzucone podejrzanym przestępstwo, zakwalifikowywane z art. 174 § 1 k.k., zagrożone jest karą do lat 8 pozbawienia  wolności.

Czynności z udziałem podejrzanych odbyły się w dniach 22 i 27 sierpnia 2018 roku.

Obaj podejrzani nie przyznali się do popełnienia zarzuconych  im czynów.  Złożyli obszerne wyjaśnienia.

Wobec kierującego statkiem prokurator zastosował środki zapobiegawcze w postaci zakazu wykonywania zawodu szypra oraz nakazu powstrzymania się od kierowania jednostkami pływającymi.